Hellre långt och långsamt

Löpträningen igårkväll gick hur bra som helst. Det var dock inget jag kände från början och eftersom jag inte hann ut förrän nio så funderade jag först på om jag skulle ut och springa överhuvudtaget. Aja, jag gav mig ut i alla fall men i början av loppet kändes det inte som det fanns ork i varken ben eller lungor eller lust i kroppen att springa någonstans. Jag skyller detta på att jag (till slut) fick en bra invägning igår.

Jag var ju så nöjd över att vara under 90 kg (plus lite trött i benen efter en cykelrunda på eftermiddagen) att jag inte brydde mig om vilket resultat jag fick på rundan på kvällen. Så gick det långsamt, ja skit samma liksom.

Jag beslöt mig ändå för att försöka springa ännu mer än dagen innan så sprang längre och kände att jag orkade mer. Sprang till och med uppför hela uppförsbacken som jag tidigare sett som omöjlig :). Sedan följde ett skogsparti på ca 500 m (tror jag iaf) och där är himla skönt att springa. Jag lyckades hitta ett jämt och behagligt löp/joggtempo och lyckades ta mig igenom hela skogen, med uppförsbackar och allt. Sen tänkte jag att det var ju i stort sett bara nerförsbackar kvar så lika bra att fortsätta ränna. Så tog mig joggande runt resten av banan också :) var nog ca 1,5 km jag sprang sammanlagt i ett svep på slutet. Plus ca 1 km till i små och längre bitar tidigare under banan.

Farten jag höll var väl inte superhög precis. Blev 21.50 min på ca 3,2 km men är ändå väldigt nöjd :). Först blev det en minut snabbare än dagen innan och sedan lyckades jag till slut hitta ett jämt tempo som jag kunde hålla en längre tid. Och hur min satsning ska bli på onsdag på orderinvestloppet så blir det att hitta ett jämt, kanske lite lägre, tempo och försöka springa så länge som möjligt. Springer jag för snabbt blir det bara kortare sträckor. Så jag tror det blir en större psykologisk utmaning för mig att springa länge och dessutom bättre flr uthålligheten, att springa så länge man kan (vilken fart man än känner sig bekväm i).

Hade ju egentligen tänkt ta hela rundan ikväll (inklusive start- och målrakan) som ett genrep ungefär men tror inte det blir det i alla fall. Det gick ju jättebra igår men jag kände av benen lite och jag tror att 5 dagars löpträning (lör-ons isf) på raken hade blivit för mycket för benen och de hade varit alldeles för trötta på onsdag. Så ikväll blir det bara en kort runda för att hålla igång. Blir ca 60 minuters cykling nu på förmiddagen också så behöver inte ha 40 min löpträning (rundan + uppvärmning och avkylning) ikväll. Är dessutom rädd att om jag inte hållit igång  med iaf lite löpning ikväll så kommer benen vara helt stela, ofokuserade och orkeslösa imorgon så får bli en liten runda iaf.



Gör mig superpepp :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0