Isch Isch för Ischias :(

Dagen har väl inte börjat på bästa sätt om jag får säga det själv. Hade tänkt ge mig ut och cykla en långrunda för det skulle ju bli så soligt väder men...ha var tog den solen vägen? Det är bara mulet och kallt och blåsigt!

Har ju 60 minuters konditionsträning inplanerad idag så tänkte ta ett löpparpass nu och ett ikväll men se det sket sig det också. Började småjogga lite men hade ingen ork i benen alls och kändes som om jag vägde flera hundra kilo. Jag fick sådana skitjobbiga flashbacks och det kändes som om jag var tillbaka över 110 kg och bara orkade springa några steg för jag hade för mycket att släpa på.

Sedan har högra sidan av min rygg börjat krångla så kunde inte springa så länge utan att det började göra ont. Knäppt egentligen för när min vänstra sida krånglar kan jag få bort det genom att vara ute och gå eller springa men med högra sidan är det tvärtom :(

Vänstra sidan av ryggen ja, min akilleshäl kanske. I ett par veckor (om inte mer) tillbaka så har jag haft skitont i svanken, sätesmuskeln (vänstra sidan är det som gäller som sagt) och så har det strålat ner i sidan och framsidan av det vänstra benet. Det har gjort skitont när jag reser mig upp om jag har suttit ner i mer än 2 minuter och att åka tog eller buss har varit en (på ren svenska) ren jäkla mardröm. Eftersom jag inte har en aning om hur och varför det har uppstått så har jag inte heller vetat vad jag ska göra åt det. Idag kände jag dock att det fick vara nog så ringde vårdcentralen för att boka tid med en läkare. Fick tid imorgon och de passade dessutom på att tipsa mig om att det kunde vara ischias.

Efter närmare efterforskning hittade jag bland annat det här:
"[...]det uppstår typiska ischiassmärtor, vilka strålar ut via sätet, på utsidan av låret, i vaden och ibland ända ner i foten."
Då jag läst det var jag ganska säker på att var ischias. Sedan försökte jag hitta något om behandling och hittade:
"De vanligaste ordinationerna hos läkaren är vila för att minska trycket på disken [...]"
GAAAH! Alltså jag vet att man måste fixa det här så att inte disken pajar helt och jag får diskbråck och måste opereras och så men jag vill inte vila! Jag har inte tid att vila! Kondition är en färskvara och jag vill inte sabba allt det jag byggt upp nu. En del av mig vill nästan inte dit, vill inte bli ordinerad vila.

Dessutom...det är lite ironiskt att de vill ordinera vila när det är stillasittande som jag får ont av. I alla fall sittandet (som sagt) och då jag reser mig. Är det meningen att jag ska ligga i sängen hela tiden ända tills det är bra då eller?

Så jädra onödigt det här alltså!


Gör mig superpepp :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0