Tips för andra

En av tankarna med den här bloggen var ju faktiskt att, via min resa, ge tips och råd till andra. Nu inser jag dock att jag mest fokuserat på min utveckling, min träning och min mat. Ska försöka bättra mig, bloggen är ju inte enbart till för mig utan för andra som behöver tips, råd, stöttning eller bara något att läsa.

Det första tipset jag vill ge är att det är så himla individuellt (inte för individuellt dock, då skulle inga piller och mediciner någonsin säljas). För min del funkad det inte med alla de här xtravagansa, nutrilette, allevo, alli etc etc. Dels för att det är alldeles för dyrt för en student med liten inkomst men dels för att jag älskar mat. Visst, nu äter jag i lagom mängder men att helt vara utan mat eller förändra kosten så drastiskt skulle nog inte gå för mig. Alli funkade ett tag men minsta lilla felsteg (fett) så hamnade iaf jag på toan hela nästkommande dag... :P

Tidigare har jag verkligen försökt, kanske halvhjärtat vad vet jag, att gå ner men den berömda jojoeffekten har infunnit sig. Dessutom har jag nog inte förrän nu varit på en plats i mitt mentala att jag faktiskt klarat av det. Många, långa stunder under tidigare perioder har jag kunnat må riktigt dåligt och då har jag kunnat frossa i mig det mesta i snaskväg (under en kväll...!) Nu, när jag äntligen funnit något sånär ro i kroppen har jag känt att det varit dags.

Det första tipset (som är ett tips från min svägerska och pepperska Mi) är att: "Ta reda på varför du äter." Om det är att du äter för mycket som är problemet. För i så fall ligger troligtvis något annat till grund bakom ditt ätande. Är det ensamhet, tristess, tröstätande etc etc? Försök i så fall ta kontroll över de känslorna och skjut undan dem. Om du drabbas av tristess och vill äta, ring en familjemedlem eller vän och prata av dig så du får annat att tänka på. Om du är ledsen eller deppig så se på en rolig film (UTAN SNASK! man behöver inte äta bara för att man ser på film, faktiskt!) Eller gå ut och gå en sväng med en kompis och skvallra (se till att inte ha plånboken med dig så du inte riskerar att smita inom affären).

När du har kommit på varför du äter så försök skriva någon sorts matdagbok, eller iaf från dag till dag hålla koll på hur många kalorier du stoppar i dig. Ett dagligt intag av kalorer bör vara mellan 1400-1600 kalorier (för en kvinna, ca 400 mer om du är man). Du kan fördela dem på 3 huvudmål och 2 mellanmål. Exempelvis frukost: 350 kcal, lunch: 300 kcal, middag: 450 kcal och de två mellanmålen på 200 kcal vardera.

Försök hitta en bra sallad du gillar, mixa ihop din egen med grönsaker som bara du tycker om och gör den lite extra god med fetaost eller lite nötter (valnötter, orostade och osaltade cashewnötter är bra och gott).

Vad gäller motionsmässigt så hitta en motionsform som just du gillar. Promenader med ljudbok eller musik i öronen, tennis, zumba, cykling, simning. Det viktiga är inte vilken motionsform du utövar utan att du gör något iaf. Den ultimata träningen får du om du kombinerar kondition med styrketräning (behöver inte vara mer avancerat än sit ups, arvmhävningar, rygglyft och hantlar av vattenfyllda flaskor). Försök i alla fall träna (utöver din vardagliga motion) 30 minuter om dagen till att börja med. Och försök få rutin i det. Men tänk också på att man måste vila lite också. I början kanske det räcker med 3 träningspass i veckan så du inte tröttnar.

Nä, middagen väntar. Later :)


Postat av: Benita - IAATC.se

re: Känns helt underbart!

2011-06-09 @ 20:41:12
URL: http://www.iaatc.se

Gör mig superpepp :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0