Kosthållningen

Har fått förfrågan om mina kostvanor och insåg att det var ett tag sedan jag skrev något ordentligt om det så here we go.

I början av min resa, förra året, var jag inte den som räknade stenhårt på kalorier. Jag gick ner ändå. Nu är jag lite tillbaka på det. Inte för att jag äter dåligt och inte vill veta utan för att jag i längden inte klarar av att hålla koll på det och föra in det varje mål jag äter. Jag har lärt mig så mycket om mat hit och dit det här året och räknar alltså inte kalorier stenhårt just nu. Jag vet vad som är bra mat och vad som är sämre. Jag vet vad man bör få i sig varje dag. Hade jag räknat ut det hade det någon dag varit under 1500 kalorier och någon dag över. Det skulle ha jämnat ut sig. Det viktiga är att jag mår bra över maten. Jag känner att jag har såpass bra koll att jag inte behöver ha stenkoll på det just nu (det är så mycket annat jag måste ha koll på).

För att beskriva min mat just nu kan man säga protein och bra kolhydrater. Det är alltså inte så att jag skippar kolhydrater helt och hållet (jag har testat LCHF och det funkade inte för mig) men jag äter bara de bra formerna av det. Istället för exempelvis potatis, ris och pasta som tillbehör till maten så äter jag antingen mer protein eller mer sallad.

Ett exempel:

Frukost:
2 kokta ägg (mättande och bra med protein)
1 portion havregrynsgröt (mättande och bra med energi, bra start)
1 glas mjölk

Mellanmål:
1 st proteinshake el. 2 frukter (shaken blir det efter gymträningarna eller en tuff power walk)

Lunch: (kommer ofta i samband med träning, därav kolhydraterna)
1 banan
1 tallrik mjölk/fil och kellogs AllBranflingor

Mellanmål: (lite "fikastuk" men ändå bra grejer)
50 g vaniljkesella
50 g frysta hallon el. 10 g nötter

Middag:
200 g hemmagjorda biffar med vitlök, chili och lite philadelphiaost (mer protein i middagen, kan bytas ut mot 200 g kyckling/fisk etc)
sallad, gurka, paprika

Sedan har jag också mina dåliga dagar då det slinker ner en chokladbit men jag jobbar verkligen på att få bort det!


Gör mig superpepp :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0