Ett livslångt lärande, som glosor ungefär

När det nu inte gått så bra på sistonde har jag lite granna funderat på om jag någonsin kommer klara av mina mål. Kommer jag till slut att väga de där önskade 68 eller kommer jag fastna på 75? Hur många evigheter till kommer det ta?

Sedan hjälpte dock en medlem i Hundra Grymma dagar mig att komma till insikt med att bara för att jag kanske når det där målet så är inte resan slut. Även om jag till slut landar på 68 kg så kan jag inte sluta kämpa för det för då kommer jag, pga min kropps uppbyggnad, gå upp igen. Istället får jag se på det som en livslång resa. En tanke som både är skrämmande, deprimerande och lite jobbig. Jaha. Ska jag alltid behöva tänka på vad jag äter då eller?Ska jag alltid behöva räkna kalorier och tränna tufft för att inte gå upp?

Nyss kom jag att tänka på en jämförelse som man kan dra angående det. Ja visst, jag kommer få hålla på hela livet men den största inlärningsperioden är den jag går igenom nu när jag testar mig fram, lär mig bygga matsedlar och träningspass. Ungefär som när man plugga engelska glosor eller multiplikationstabellen. Det är skitsvårt i början. Man tror aldrig man kommer att klara av det där nationella provet i nian men till slut så är det klart. Och då väntar gymnasiet och ännu mer matte... men då har man grunderna och kan lära sig ännu mer och kanske lära sig lättare. För hur omöjlig hade inte andragradsekvationer och derivata (om det nu heter det) varit i ettan då inte ens grunderna satt helt.

Det jag försöker säga är att det nog kommer bli lättare med tiden. Jag kommer alltid behöva tänka på vad jag äter men efter en tid kommer jag inte tänka på att jag tänker på det. Precis som när det kommer in en engelsktalande kund i affären eller räknar ut kostnaden på lite varor. Då går det automatiskt. Precis så tror jag att all mat och träning också kommer lägga sig efterhand. Precis som glosbanken kommer det finnas en recept/näringsbank bak i huvudet att plocka fram då den behövs.

En till grej jag kom att tänka på var just det här med mitt mål. Från början hade jag som mål att gå ner till 68 kilo. Nu har jag dock sänkt detta till 65. Dels för att det är en jämnare siffra men också för jag då har mer mariginal att spela på i BMI då jag börjar bygga muskler efter att ha tappat all önskad vikt. Menmen, mer om det senare. Ska sätta mig och knåpa på lite abstrakta och konkreta mål att nåla upp på väggen som påminnelse.


Gör mig superpepp :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0