Cardio rockar svett :P

Nu har jag äntligen kommit igång med konditionsträningen igen och det är så himla skönt att jag inte bara gav upp direkt och förkastade det. För nu när det funkar så är det himla göttit :). Aldrig så härligt som efter ett konditionspass då man sitter och återhämtar sig och det bara rinner av en.
 
Det som gjorde att det kom igång ordentligt är nog "En skånsk klassiker" som jag hittade på funbeats tävlingar. Det är 15 mils cykling, 1500 m simning och 2,1 mils löpning och alla i Skåne mellan maj-september. Tänkte sätsa på det till nästa år. Utmaningar men på nära håll liksom.
 
Hur som helst så satte jag mig och gjorde upp ett konditionsträningsprogram ända fram till sista loppet (som är halvmara i september). Upplägget består både i simning, löpning och cykling och bygger i princip på 0,5 km ökning löpning i veckan, lite fler minuter crawl varje vecka och sedan mer mils cykling. Inte så komplicerat, realistiskt uppbyggt och är nog ganska realistiskt att jag kommer fixa det också.
 
Jag har dessutom äntligen återfått kärleken till löpbandet. Varit nere och sprungit nu de senaste 4 eller 5 dagarna, bara korta sträckor men ändå (känner att det finns mer att ta i mig) och är skitkul. När jag testade snabb kilometer först i tisdags tror jag, så gick det på 6:40, igår på 5:40 och idag på 5:20. Och jag som gnäller på att jag har kass kondis!!! Har nog aldrig sprungit en snabbare kilometer. Okej, kondis handlar ju om att orka hålla farten under en längre tid men det kommer :). Har tänkt mig att min idealtid (just nu, tills kondisen blir ännu bättre, och jag tappar lite kilon) är 5 min/km. Så det ska jag satsa på :).
 
Har 3 styrkepass inbokade varje vecka och det är till dem jag ska öka löpsträckorna (avslutar med kondition nämligen) med 0,5 km per vecka. Så varje söndag (när det sista passet är) ska jag försöka att km-tiden är på 5 min. Som nästa vecka ser tex ut såhär (då är det 1,5 km som gäller i samband med styrkan):
Måndag: Benstyrka och 1,5 km på 9 min (km-tid på 6 min)
Onsdag: Ryggstyrka och 1,5 km på 8,5 min (km-tid på 5,40 ca)
Fredag: Överkroppsstyrka och 1,5 km på 8 min (km-tid på ca 5:20)
Lördag eller söndag: Cardiopass + 1,5 km på 7,5 min (km-tid på 5 min)

Börjar alltså veckan lugnt och satsar järnet på sista passet. Sen under cardiopassen springer jag också men håller mig till mina 5 min/runda där för att öka löpstegen och farten under korta sträckor. Sen blir det uthållighet när jag springer längre.

Alltså jag är så sugen!!! Kanske ner och försöka sig på 5 min på en km ikväll redan ;)


Gör mig superpepp :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0